Tentaplugg
Publicerat den

Hejsan!
 
Just nu sitter jag och förbereder mig inför nästa tenta som ska handla om koreas historia. Det är så mycket som vi har gått igenom på föreläsningarna och för mig är det lite FÖR mycket, för mycket att komma ihåg och att plugga. Men jag kan inte göra något annat än mitt bästa. Förra tentan klarade jag och var så extremt stolt över mig själv. Nu hoppas jag att det inte blir lika jobbigt och nervöst som förra gången, dock blir detta svårare. Men vi kör!
 
Här är lite småsaker jag har fått lära mig om koreas histora, koreakriget och den enorma millitärna bevakningen.
 
  • Det var USA och Sovjetunionen som delade Korea 1945.
  • Det var Koreakriget som befäste delningen.
  • Avtalet mellan nord och syd omfattar även utväxling av krigsfångar av b.la. Sverige och Polen.
  • vapenstilleståndet ersattes med ett fredsavtal.
  • Giftemål är ett sätt att uppnå social status.
  • Före det koreanska alfabetet skrevs det med kinesiska tecken i korea.
  • Kim Jong Il är nu och föralltid nordkoreas president, han dog 2011.
  • Både nord och sydkorea är FN medlemmar.
  • Nordkorea har mer naturtillgångar är sydkorea.
Lite småsaker ni kanske inte visste, något intressant som ni fastnade för? :)






NAMN
 

MAIL


URL





Spara?